V roce 2021 se začaly na krypto scéně objevovat tvz. fanouškovské tokeny. Jedná se jen o krátkodobou mánii nebo to je další způsob, jak dosáhnout masovější adopce kryptomen?
Fan tokeny jsou tzv. utility tokeny, které sportovní kluby vydávají a následně prodávají svým fanouškům. Jedná se vlastně o formu věrnostního programu na blockchainu. Fanoušci jsou takto více integrováni do klubu a mohou využívat řady výhod a slev na klubové merch, případně vstupy na zápasy. Samotný fakt, že drží tokeny svého oblíbeného klubu, dává fanouškovi pocit, že vlastní část tohoto klubu. Navíc mu tyto tokeny umožňují hlasovat o různých záležitostech klubu a podílet se tak na rozhodovacím procesu. To dodává fanouškům ještě silnější pocit, že jsou reálnou součástí klubu. Konkrétně se může jednat například o to, jaký design na dresech budou hráči mít, jakou hudbu budou poslouchat během předzápasové rozcvičky nebo kdo bude hráčům týdne. Hlasování probíhá jednoduše prostřednictvím mobilní aplikace.
Podobnost s akcemi klubu?
Čím více tokenů vlastníme, tím máme silnější hlasování moc. Přestože jsou fan tokeny primárně určeny fanouškům klubů, mohou je nakupovat a prodávat i spekulanti a tradery. Mohou tak činit kvůli fundamentu nebo analýze grafu daného tokenu. V případě fundamentu se může jednat např. o akvizici nového nebo kvalitního hráče, což následně způsobí růst ceny klubového tokenu. To koreluje s růstem hodnoty klubu jako takového, resp. jeho akcí. Rovněž to platí opačně, pokud se klubu přestane dařit a chytí negativní sérii, bude tento fundament způsobovat i pokles ceny tokenů. Vzhledem k tomu je zde jistá podoba fan tokenů s akciemi klubu, avšak fan tokeny nepředstavují vlastnictví, resp. podíl na klubu.
Fotbalové kluby vedou
V současnosti je zapojeno až kolem 60 fotbalových klubů. Mají partnerství s aplikací Socios, která běží na síti Chiliz. V této aplikaci můžete získávat všechny fanouškovské tokeny. Dá se to však učinit jedině výměnou za token CHZ, což je nativní token sítě Chiliz. Poslední dva roky mnoho fotbalových týmů masivně propaguje své fan tokeny, ať už na dresech nebo v reklamách.