Vzhledem k využitelnosti v reálném světě má metaverse obrovský růstový potenciál v blízké budoucnosti. Podle nejnovějších analýz by měla hodnota tohoto odvětví činit až 5 bilionů dolarů a stát by se tak mělo během 7 let.
Minulý rokK dosažení tohoto čísla analýza počítá zejména s těmito čtyřmi faktory: a s ním spojený bear market způsobily, že celková kapitalizace kryptomen klesla pod 1 bilion dolarů. Přesto se zejména v tomto období vynořil nový trend, resp. nový sektor na krypto trhu. Je jím metaverse. Prezentují jej projekty jako The Sandbox (SAND), Decentraland (MANA), Axie Infinity (AXS) či Ultra (UOS). Tento hype však netrval dlouho a masivní růsty, které tyto kryptomeny zaznamenaly, byly rychle vymazány. Následně se změnil i sentiment a mnoho článků a tweetů začalo mluvit o kolapsu celého metaversu. Pojďme se ale podívat na to, co si o tom myslí velcí hráči z high-tech sektoru.
První velkou technologickou firmou, která přišla s myšlenkou metaverse byl Facebook, který se v souvislosti s tím přejmenoval na Meta. Právě to byl prvotním impulsem, kdy se metaverse kryptomenám a to zejména Decentraland začalo dařit. Přestože byl loni pro Marka Zuckerberga a jeho firmu katastrofálním, pravděpodobnost, že se metaverse stane každodenní součástí našich životů, i nadále rostla.
Svůj kousek koláče si nechce nechat ujít ani Google. Jeho šéf Sundar Pichai se ještě v roce 2021 v interview vyjádřil, že rozšířená realita je budoucnost. Nastínil svou vizi pro Google a vytvořil počítač schopný prolínat digitální informace do reálného života.
Dalším technologickým gigantem, který projevil zájem je Apple, který ohlásil záměr vytvořit helmu s virtuální realitou. Po úspěchu Microsoft Teams jako platformy pro video konference zahájila firma Microsoft spolupráci s Meta na dalším vývoji metaverse aplikací.
Můžeme tak vidět, že velké technologické společnosti investují miliardy dolarů do metaversu. Najímají odborníky z celého světa a vyvíjejí nové technologie. V současnosti jsou tak vyhlídky na rozvoj v tomto odvětví obrovské. Silným impulsem pro rozvoj tohoto odvětví přitom byla nepochybně i pandemie Covid 19. Miliony lidí se ocitly doma v izolaci a musely se tak ponořit do virtuální verze svého pracovního světa. Virtuální mítinky přes různé platformy jako Microsoft Teams, Zoom, různé sociální sítě se staly postupně naprosto běžnými.
Dojíždění do práce bude minulostí. A firmy budou snazší spravovat prostory a jejich pronájmy. Tento proces již začal během pandemie, ale může se stát naprosto běžnou praktikou. Pracovní prostor bude mít stále více podobu virtuální kanceláře v metaversu.
Analýza společnosti McKinsey & Company ukazuje, že metaverse může dosáhnout kapitalizace 4 až 5 bilionů dolarů díky jeho využití ze strany spotřebitelů a firem.
K dosažení tohoto čísla analýza počítá zejména s těmito čtyřmi faktory:
- Zařízení: rozšířená realita / virtuální realita, senzory, haptické systémy a periferie
- Interoperabilita a otevírání se standardem
- Platformy pro usnadnění procesů
- Nástroje pro rozvoj
Několik gigantů v různých oblastech se tak už dostává do stadia připravenosti. V této nově vznikající technologii se však začínají objevovat i určité překážky. Tak jako je tomu v případě jakékoli inovace, i zde nepochybně nastanou komplikace. Zpráva však dodává, že metaverse je již příliš velký na to, aby byl ignorován.
Problémy metaversu
Jednou z největších výzev tohoto odvětví budou regulace. Ty jsou totiž zatím stále dost velkým otazníkem i směrem k ostatním kryptomenům. Důležitá bude i interoperabilita, tedy schopnost vzájemná propojenost mezi virtuálními světy a možnost přechodu mezi nimi. Klíčovou bude také kapacita samotných virtuálních světů, funkčnost a transparentnost všech aplikací, které budou toho součástí.
Některé společnosti už dokonce předvídají problémy, které by mohly nastat. Jednou z nich je MetaX, jejíž protokol umožňuje interoperabilitu v rámci metaversu standardizací způsobu, jakým jsou virtuální aktiva reprezentována a obchodována. K tomuto účelu používá nezaměnitelné NFT tokeny, jedinečná aktiva, která lze kupovat, prodávat a obchodovat jako tradiční aktiva. To pomáhá uživatelům vytvořit plynulejší a propojenější metaverse.