Odvětví kryptoměn je častokrát poměrně riskantním místem pro investory. Zejména pokud jde o nové, neprozkoumané projekty. Umět rozeznat dobrý projekt od špatného co nejdříve je klíčové. Tady je 10 bodů, které vám pomohou odlišit dobrý krypto projekt od špatného.
Užitečnost projektu / utilita
Faktor „užitku“ hraje velkou roli v úspěchu nebo neúspěchu krypto projektu. Přidaná hodnota je také základním prvkem při určování životnosti aktiva z dlouhodobého hlediska. Ostatně, není-li žádná hodnota, k čemu je projekt investorovi? Při absenci užitečnosti a hodnoty může poptávka klesnout a nakonec projekt zanikne, zvláště když přijde medvědí trh a zájem o daný sektor drasticky klesne. U kryptoměn je užitečnost tokenu různá. Nativní mince blockchainových projektů typu Ethereum, Solana či Avalanche slouží k placení poplatků na síti a mnohdy i ke stakingu, kterým se pomáhá udržovat bezpečnost sítě a potvrzování transakcí. Držením nativních tokenů centralizovaných burz typu BNB, OKB, CRO si obchodníci mohou snížit poplatky, které při obchodování na dané burze platí. Tokeny decentralizovaných burz typu UNI, SUSHI nebo GMX zase slouží jako hlasovací právo v tzv. DAO.
Podíl tokenů ve velkých peněženkách
Tento aspekt je velmi důležitý a je založen na poměru počtu držených tokenů k počtu primárních držitelů. Řekněme, že 80 % tokenů drží 100 největších krypto peněženek projektu. V takovém případě je velmi pravděpodobné, že většina je rozdělena mezi zakladatele, vývojářský tým a velryby. Tito lidé budou moci z dlouhodobého hlediska snadno manipulovat s cenou a to je něco, co vy jako menší investor nechcete.
Marketing
Marketing je nezbytný pro rozšíření jakéhokoli projektu. Ať už jde o získání nového investora, angažovanost nebo strategii budování komunity, je zde k tomu, aby prodal technologii veřejnosti. Častokrát platí, že dobrý marketing je víc než kvalitní fundamenty, na kterých projekt stojí. V případě kryptomen to platí dvojnásob, obzvláště v období bullmarketu, kdy méně zkušení investoři podléhají tzv. FOMO a dobře ušitý marketing u nich zvyšuje strach z promeškané příležitosti.
Distribuce tokenů
Aby projekt získal důvěru investorů, je nezbytné, aby distribuce tokenů byla konzistentní. Slabá tokenomika může vést ke koncentraci tokenů, nedostatečné decentralizaci, střetům zájmů a nedostatku likvidity. Tyto problémy mohou výrazně poškodit důvěryhodnost projektu, bránit jeho růstu a přijetí. V důsledku toho může dojít k potenciální manipulaci s hodnotou tokenu. Na stránce coinmarketcap.com nebo coingecko.com lze ověřit, kolik % tokenů je již v oběhu a kolik se jich ještě bude uvolňovat. To pomůže pochopit, jaké inflaci a prodejnímu tlaku bude ještě daný projekt čelit.
Tokenomika
Nabídka, poptávka, distribuce, životnost, a tak dále. Všechny tyto prvky musí být jasně dány, abychom zjistili, zda je tokenomika projektu dobrá nebo ne. Tyto údaje jsou důležité a pokud nejsou z dlouhodobého hlediska udržitelné, životnost projektu se výrazně zkracuje. Tokenomika souvisí s distribucí tokenů a bývá součástí tzv. White paper, což je jakýsi byznys plán každého krypto projektu. Investor se v tokenomice může dozvědět, kolik procent tokenů bylo prodáno seed nebo privátním investorům, kolik % tokenů drží vývojářský tým projektu, kolik bylo prodáno veřejnosti a kolik slouží k provozu projektu (poskytování likvidity, odměny za staking, pokladna projektu, atd.). Rovněž tokenomika obsahuje schéma postupného uvolňování těchto tokenů. vesting. Jinak řečeno, časový horizont, během kterého jsou tokeny postupně uvolňovány do oběhu. Tato metrika tak určuje i inflaci tokenů a také to, zda je jejich celkový počet fixně daný, nebo je projekt inflační a nemá stanovený maximální počet tokenů.
Komunita: klíč k úspěchu
Silná a angažovaná komunita je skutečnou přidanou hodnotou pro projekt. Působí jako páteř, která přináší stabilitu, odhodlání a důvěru. Neangažovaná komunita obecně prokazuje nedostatek důvěry nebo zájmu o projekt. Silné zapojení komunity může v rámci projektu vybudovat sentiment a pozitivitu. Zvyšuje jeho životnost a dlouhodobou hodnotu. Příkladem silné komunity je v současnosti stále například XRP. Projekt, který nemá silné fundamenty a využitelnost, avšak přesto se dlouhodobě úspěšně drží v první desítce kryptomen. To vše právě díky silné komunitě. Podobným příkladem silné komunity je Cardano a jeho mince ADA. Různé meme coiny jako Dogecoin nebo Shiba Inu si také vybudovaly silnou základnu fanoušků, přičemž nenabízejí vůbec žádné fundamenty, technologii a využitelnost.
Vývojářský tým projektu
Tým je jedním z nejdůležitějších článků solidnosti kryptoměny a jejího ekosystému. Je to právě tým, který do značné míry určuje potenciál úspěchu projektu. Kombinace talentovaných lidí a osobností se zkušenostmi zvyšuje šance projektu na přežití. Tyto prvky mohou také vybudovat důvěru a angažovanost komunity. Někdy v tomto týmu vyčnívá jeden člověk jako vedoucí osobnost a jakýsi ideový vůdce projektu. V případě Etherea to je Vitalik Buterin, Cardano má zase Charlese Hoskinsona, Solana Anatolyho Yakovenka a pod. Někdy však takový stav může být také na škodu. Kromě toho, že to ubírá z decentralizace, vždy existuje riziko, že daný „vůdce“ projekt opustí, což projekt vždy negativně poznamená a někdy to vede až k jeho konci. Příkladem je EOS, jehož zakladatel, Dan Larimer odešel v lednu 2021, což v podstatě znamenalo postupnou smrt tohoto projektu, který se v letech 2017 – 2018 označoval za „zabijáka Etherea“. V březnu loňského roku ohlásil odchod z krypto scény André Cronje, jeden z předních vývojářů projektu Fantom. Po této zprávě došlo k prudkému poklesu ceny mince FTM. Po několika měsících se však Cronje vrátil, na což cena FTM zareagovala velmi pozitivně. Jak je vidět, přední osobnosti v týmu zásadně ovlivňují samotnou komunitu, která je nosným prvkem každého projektu. Dalším problémem mohou být regulace a možné trestní stíhání těchto lidí, kteří stojí za různými projekty. To je něco, co Bitcoinu nehrozí, jelikož Satoshi Nakamoto je dlouhodobě pohřešován a vlastně se ani neví, zda se jedná o jednoho člověka nebo za tímto pseudonymem stojí více lidí.
Roadmap: cestovní mapa krypto projektu
Představte si, že cestovní mapa nesplňuje to, co slibuje a chybí v ní některé oblasti. Způsobilo by to problémy, zejména pokud jde o důvěru a bezpečnost. Totéž platí pro cestovní mapu krypto projektů, která se obecně označuje jako roadmap. Je to plán rozvoje projektu, časová osa, kde jsou popsány jednotlivé kroky, které plánuje vývojářský tým dosáhnout a přibližná data, kdy se tak má stát. Pokud se nedodrží termíny nebo přísliby, má to vliv nejen na investora, ale ztratí se i vyhlídky na rozvoj a samotná důvěra. Je tedy důležité řídit se tímto plánem a kontrolovat, zda bylo dosaženo cílů, aby se ověřila spolehlivost krypto projektu.
Aktivní adresy na síti
Počet aktivních adres může poskytnout důležité informace o stavu projektu. Aktivní adresy představují počet jedinečných adres, které uskutečnily transakci v blockchainové síti v daném časovém rámci. Čím vyšší je počet aktivních adres, tím silnější je zapojení uživatelů do sítě. Nízký počet aktivních adres obvykle naznačuje nedostatek zájmu nebo důvěry v blockchain a související krypto. Dokonce i dnes je základním prvkem při určování, zda je projekt dobrý nebo ne.
Zalistování tokenu na burzách
Krypto projekty získávají na popularitě, když jsou známé široké veřejnosti a jsou dostupné pro každého. Čím více burz, na kterých je token k dispozici, tím je pravděpodobnější, že jeho cena exploduje a to z několika důvodů: viditelnost, dostupnost, stabilita transakce, likvidita atp. Pokud je aktivum zalistováno na více burzách a jedná-li se o nejpoužívanější, pak bude mít větší šanci na úspěch.
Závěr
Při určování, zda je projekt dobrý nebo špatný v odvětví kryptoměn, je třeba zvážit několik faktorů. Nikdy nestačí jen jeden. Těchto 10 patří mezi ty nejdůležitější a po jejich hlubším analyzování si budete moci vybrat ty nejzajímavější a nejperspektivní projekty. Samozřejmě, kryptoměny jsou stále „divoký západ“ a někdy i nejslibnější projekt skončí fiaskem a naopak, nenápadný a podceňovaný mile překvapí.